maanantai 13. toukokuuta 2013

Bok nummer 2


Tjeeeeeeeeeena bloggen!

Jag har läst Pearson international Edition Marketing av Solomon, Marshall och Stuart. Boken är från 2008 så gällande e-commerce har boken lite gammal fakta gällande statistik. Boken behandlar mycket brett marknadsföring, men det som jag läste nogrannare var om e-commerce. Lättare sagt Business-to-consumer e-commerce. Boken är som sagt från 2008 men är mycket intressant att läsa då man upplevt 5 åren här mellan och hur e-commerce har riktigt gått framåt. Boken talar mycket om förmåner och begränsningar till båda parterna av e-commerce. "Consumers can choose from hundreds of thousands of sellers worldwide...,” boken beskriver varför e-commerce är en växande marknad. Människor runt världen är inte beroende geografiskt, utan människor från t.ex. små byar kan köpa nästa vad som helst genom internet. Boken berättar också hur piratismen fick sin början och hur det bekämpades i början av 2000-talet.

Enligt boken var de största begränsningarna väntetiden på produkten. Konsumenten får inte produkten fysiskt utan är tvungen att vänta. Enligt boken tömmer 65 % av online konsumenter köplistan på grund av otydlig grafik eller att de inte är säkra om produkten är rätt. Detta leder också till säkerhetsfrågor som är väldigt relevanta i denna dag. I dagens läge har många lärt sig att kolla på sidorna och shoppa kritiskt, däremot har de så kallade hackers blivit mer aktiva. Boken hade också en intressant spalt om hur man mäter värde av online shopping och olika nätsidor.

En annan rubrik som var mycket intressant var B2C´s effect on future retailing. Boken berättar om hur butikerna måste med olika konster locka konsumenter till butiker för att kunna hålla fysiska butiker kvar. Många företag förbereder sig med olika konster som att butiken inte skall vara bara en butik utan att det finns mycket mer än bara produkterna.

Boken var mycket intressant att läsa på grund av att den var från år 2008 och därmed gav en inblick hur man har sätt framtiden inom e-commerce. Boken gav inte däremot mycket väsentlig fakta p.g.a. den var från år 2008. Men intressanta tankar och mycket grundligt inblick på B2C e-commerce

//Emil 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti