Tjeeeeeeeeeena bloggen!
Jag har läst Pearson international Edition Marketing av Solomon, Marshall
och Stuart. Boken är från 2008 så gällande e-commerce har boken lite gammal
fakta gällande statistik. Boken behandlar mycket brett marknadsföring, men det
som jag läste nogrannare var om e-commerce. Lättare sagt Business-to-consumer
e-commerce. Boken är som sagt från 2008 men är mycket intressant att läsa då
man upplevt 5 åren här mellan och hur e-commerce har riktigt gått framåt. Boken
talar mycket om förmåner och begränsningar till båda parterna av e-commerce. "Consumers
can choose from hundreds of thousands of sellers worldwide...,” boken beskriver
varför e-commerce är en växande marknad. Människor runt världen är inte
beroende geografiskt, utan människor från t.ex. små byar kan köpa nästa vad som helst
genom internet. Boken berättar också hur piratismen fick sin början och hur det
bekämpades i början av 2000-talet.
Enligt boken var de största begränsningarna väntetiden på produkten.
Konsumenten får inte produkten fysiskt utan är tvungen att vänta. Enligt boken
tömmer 65 % av online konsumenter köplistan på grund av otydlig grafik eller att
de inte är säkra om produkten är rätt. Detta leder också till säkerhetsfrågor
som är väldigt relevanta i denna dag. I dagens läge har många lärt sig att
kolla på sidorna och shoppa kritiskt, däremot har de så kallade hackers blivit
mer aktiva. Boken hade också en intressant spalt om hur man mäter värde av
online shopping och olika nätsidor.
En annan rubrik som var mycket
intressant var B2C´s effect on future retailing. Boken berättar om hur
butikerna måste med olika konster locka konsumenter till butiker för att kunna
hålla fysiska butiker kvar. Många företag förbereder sig med olika konster som
att butiken inte skall vara bara en butik utan att det finns mycket mer än bara
produkterna.
Boken var mycket intressant att läsa
på grund av att den var från år 2008 och därmed gav en inblick hur man har sätt
framtiden inom e-commerce. Boken gav inte däremot mycket väsentlig fakta p.g.a.
den var från år 2008. Men intressanta tankar och mycket grundligt inblick på B2C
e-commerce
//Emil
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti