Den tredje och sista boken jag läst i kursen handlar som rubriken redan säger, e-postmarknadsföring av The Internet Marketing Academy. I boken nämns först att det första steget i att skapa en effektiv e-marknadsföring program är att etablera ett tydligt mål eller mål, många företag skapar av misstag för många mål för sin marknadsföring. Detta kan leda till ett program eller meddelande som är förvirrande för mottagare och producerar mindre optimala och effektiva resultat. Företag borde fokusera tidigt på inrättandet av ett gemensamt övergripande marknadsföringsmål och bestämma exakt hurdan e-postmarknadsföring de bör använda. Sedan är man redo för att skapa passande mail åt de rätta kundgrupperna. I boken ges det tips på att tänka på bland annat dessa saker:
Vad vill du att dina mottagare ska göra när de får din e-post?
Varför skulle de ta det samtalet till handling som du ber dem att ta?
Din layout och tillgångssätt måste också vara grundligt uttänkta och utvecklade, inte endast affärsidéerna.
Grunden till e-postmarknadsföring kunderna, eller sk. prenumeranterna. De utgör kontaktlistan som marknadsföringen är riktad till. När man börjar utveckla eller förbättra sin lista, bör man tänka på hur man kan segmentera sin lista i grupper av prenumeranter som har liknande intressen eller behov. Lika viktigt är också att skapa sk. "mätetal" för listan, att överväga mål för storleken på segmenten eller grupperna. En insamling av relevant information hjälper att skapa dessa segment på ett noggrant sätt.
Hur kan man då kontrollera hur effektiv denna form av marknadsföring är? Nämligen genom att ha koll på hur många av dessa mottagare som faktiskt läser sin e-post. Detta bestäms av bl.a. kvaliteten på din mottagarlista, är prenumeranterna inte intresserade av innehållet kommer troligen heller inte öppna meddelandena. Även kvaliteten av själva meddelandet spelar roll, finner mottagarna inget värde i det kommer de troligtvis med tiden att tappa intresset för kommande meddelanden.
Boken innehöll mycket användbar information som var lätt att förstå, trots att man skulle tro att det är enkelt att marknadsföra via e-post finns det alltid saker man särskilt borde tänka på för att nå bästa resultat. Därför tycker jag att alla som sysslar med den sortens marknadsföring borde koncentrera sig på att ta dessa aspekter i beaktan.
//Marie
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti