maanantai 13. toukokuuta 2013


Bok nummer 3 (branding)



Hej alla blogg entusiaster.



Som den tredje boken valde jag Principles of marketing fourth edition av Frances Brassington och Stephen Pettitt från år 2006. Temat till boken banding och detta hittades en hel del på sidorna 301-317. Boken är inte flödande text, utan mera som en skolbok som är full med fakta och statistik. Boken har en mycket grundlig blick på branding  och presenterar det mycket väl. Fastän boken är från 2006, pointerar de också hur viktigt online branding är och hur man skapar ett online brand. I boken finns det allt om att hur man väljer brand namnet, olika typer av brand, hurdana berättelser det finns bakom olika brand, brand värderingar, fördelar bakom branding och solklart meningen med branding. Boken har också bra fortsättningar som berättar vad branding leder till och hur det formas kulturer runt branden.
Boken hade också statistik på olika brand och hur omtyckta de är. I Storbritannien var t.ex. the Sun skvaller tidningen de mest hatade brandet när Nokia och Google var de mest omtyckta branden år 2004. Undrar hur statistiken skulle se ut i dagens läge när Google som företag äger det mesta och Nokias värde på mobilmarknaden sjunkit markant.  Populariteten av de olika branden behöver dock inte betyda att det skulle gå sämre för företaget. T.ex. Mcdonalds och Manchester Untied är stora brand men mycket hatade inom Storbritannien. Fast dessa brand är hatade har de också en stor mängd älskare och är därför stora och globala brand.
Boken hade mycket fakta och var mycket intressant att läsa. Boken gav basfakta och bra exempel på olika brands. Genom exemplen fick jag en mycket bra överblick om branding och vad det går ut på. Boken var som sagt en skolbok och hade väsentlig fakta. Däremot fanns det så mycket annat i boken att branding var bara en del av de hela. Rekommenderar boken till alla som studerar marknadsföring.

//Emil!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti