Bok nummer 3 (branding)
Hej alla blogg entusiaster.
Som den tredje boken valde jag
Principles of marketing fourth edition av Frances Brassington och Stephen
Pettitt från år 2006. Temat till boken banding och detta hittades en hel del på
sidorna 301-317. Boken är inte flödande text, utan mera som en skolbok som är
full med fakta och statistik. Boken har en mycket grundlig blick på
branding och presenterar det mycket väl.
Fastän boken är från 2006, pointerar de också hur viktigt online branding är
och hur man skapar ett online brand. I boken finns det allt om att hur man
väljer brand namnet, olika typer av brand, hurdana berättelser det finns bakom
olika brand, brand värderingar, fördelar bakom branding och solklart meningen
med branding. Boken har också bra fortsättningar som berättar vad branding
leder till och hur det formas kulturer runt branden.
Boken hade också statistik på olika
brand och hur omtyckta de är. I Storbritannien var t.ex. the Sun skvaller
tidningen de mest hatade brandet när Nokia och Google var de mest omtyckta
branden år 2004. Undrar hur statistiken skulle se ut i dagens läge när Google
som företag äger det mesta och Nokias värde på mobilmarknaden sjunkit markant. Populariteten av de olika branden behöver dock
inte betyda att det skulle gå sämre för företaget. T.ex. Mcdonalds och
Manchester Untied är stora brand men mycket hatade inom Storbritannien. Fast dessa
brand är hatade har de också en stor mängd älskare och är därför stora och
globala brand.
Boken hade mycket fakta och var mycket
intressant att läsa. Boken gav basfakta och bra exempel på olika brands. Genom
exemplen fick jag en mycket bra överblick om branding och vad det går ut på.
Boken var som sagt en skolbok och hade väsentlig fakta. Däremot fanns det så
mycket annat i boken att branding var bara en del av de hela. Rekommenderar
boken till alla som studerar marknadsföring.
//Emil!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti