Vad vet jag om marknadskommunikation idag som jag inte visste när jag började kursen? Ja, nog kan man väl säga att jag har fått en aningen bredare syn på ämnet. När jag i början av kursen hörde ordet marknadskommunikation tänkte jag endast på ordet
kommunikation, alltså hur man "talar" med sina kunder och samarbetspartners på marknaden. Tänkte kanske snarare på att det handlar om olika medier att kommunicera via, typ "newsletters" via e-posten och så vidare. Vad jag nu vet däremot är att det handlar om mycket mer än så.
All marknadsföring, alla kampanjer, alla reklamaffischer, alla slogans, all PR och allt det företaget säger och gör är marknadskommunikation, alltså hur man når ut till kunderna. Det sker genom allt man ser och hör. Jag har lärt mig att det krävs en hel del bakgrundsarbete för att veta hur man ska marknadsföra till en viss sorts kunder, man måste alltså kanske till och med göra marknadsundersökningar och segmentera för att veta hur man ska kommunicera med sina olika målgrupper. Allting handlar om att spela med färger, ord, personlighet, brand och liknande för att kommunicera så effektivt som möjligt med sina kunder ute på marknaden.
I och med vårt projekt med Restaurant Silversand har jag insatt mig lite mera på den marknadskommunikationen som har att göra med hur man ska göra en smidig hemsida som ska verka intressant för läsaren. I den andra boken jag läste lärde jag mig att det handlar om att göra det så enkelt och smidigt och vackert för läsaren som möjligt, genom att använda beskrivande bilder, färger och ord och genom att skriva på ett förståeligt men ändå "relaxed" sätt. All viktig information ska komma fram utan att man är tvungen att leta och klicka sig överallt.
Inte kan jag säga att jag är någon mästare på marknadskommunikation ännu, men jag hoppas att jag lär mig mer och mer helatiden och att jag efter att vi har slutfört vårt projekt kan de viktigaste grunderna i marknadskommunikation, i alla fall gällande internetmarknadsföring.
//Sarina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti