Hejsan…
Mitt påsklov gick riktigt fint med att läsa
marknadsförings boken Märken och Människor
av Anders Bengtsson och Jacob Östberg. Boken handlar som sagt om hur
människor lever med märken i vardagen. Boken har också bra pointer hur
människor reagerar över märken och har till exempel märkesmotståndet ökat under
dessa år. Boken ger också svar på frågor
som skillnaden mellan begreppen på märke, varumärke, brand och trademark.
Boken ger också en bra bild hur ett märkes
kulturella mening skapas. Boken ger
också en historieblick och beskriver hur man forskat tidigare som till exempel
från forska köpbeteende till att forska konsumentbeteende och därefter
konsumtionskultur teori.
Boken hade flera intressanta faktorer men
därmed också mycket grundliga vardagliga vanor.
En intressant del var aktörer som skapar
märkets mening och hur stor betydelse det har för framtiden. Sådana kulturella
saker kommer man inte att tänka på och hur viktiga de egentligen är. Boken
berättade också att hur märken har i denna dag blivit tatueringsmotiv och att
kommersiella märken får en speciell, personlig och kulturell relevant status.
Är detta extrem märkeslojalitet?
Märkesmotstånd var ett mycket intressant
avsnitt. Hur motståndet uppkommer och hur bekämpas detta.
Bokens information gav helt enkelt en ny bild
på marknadsföringen och därmed också riktningen för den. Boken hade också några
nya ord som kreolisering, brand equity etc. Boken visade också hur
konsumenterna kan svartmåla företag och ge en sorts motstånd som företagen måste
kämpa emot. Boken gav också en psykologisk synvinkel på marknadsföring som till
exempel Harley Davidson grupper och vad som accepteras mellan dem.
xoxo Emil
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti