maanantai 1. huhtikuuta 2013

Hejsan…


Mitt påsklov gick riktigt fint med att läsa marknadsförings boken Märken och Människor  av Anders Bengtsson och Jacob Östberg. Boken handlar som sagt om hur människor lever med märken i vardagen. Boken har också bra pointer hur människor reagerar över märken och har till exempel märkesmotståndet ökat under dessa år.  Boken ger också svar på frågor som skillnaden mellan begreppen på märke, varumärke, brand och trademark.

Boken ger också en bra bild hur ett märkes kulturella mening skapas.  Boken ger också en historieblick och beskriver hur man forskat tidigare som till exempel från forska köpbeteende till att forska konsumentbeteende och därefter konsumtionskultur teori.
Boken hade flera intressanta faktorer men därmed också mycket grundliga vardagliga vanor.
En intressant del var aktörer som skapar märkets mening och hur stor betydelse det har för framtiden. Sådana kulturella saker kommer man inte att tänka på och hur viktiga de egentligen är. Boken berättade också att hur märken har i denna dag blivit tatueringsmotiv och att kommersiella märken får en speciell, personlig och kulturell relevant status. Är detta extrem märkeslojalitet?
Märkesmotstånd var ett mycket intressant avsnitt. Hur motståndet uppkommer och hur bekämpas detta.

Bokens information gav helt enkelt en ny bild på marknadsföringen och därmed också riktningen för den. Boken hade också några nya ord som kreolisering, brand equity etc. Boken visade också hur konsumenterna kan svartmåla företag och ge en sorts motstånd som företagen måste kämpa emot. Boken gav också en psykologisk synvinkel på marknadsföring som till exempel Harley Davidson grupper och vad som accepteras mellan dem. 

xoxo Emil

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti