tiistai 23. huhtikuuta 2013

Bok 2 - Marketing management

Hejsan!

Som bok nummer två läste jag den omfattande Marketing management av Philip Kotler. Den innehöll en massa intressant information om just bl.a. branding och reklam. Mycket av innehållet som stod i boken hade jag inte tänkt på tidigare, exempelvis som det står redan i början om en sk. "övergångsekonomi" som råder i reklambranchen. Den gamla ekonomin karaktäriserades av massproduktion och masskonsumtion. Det menas att butikerna var fyllda med varor, reklam, rabatter och erbjudanden. I dagens läge är det lättare att vara mer målinriktad och mer specifik tack vare informationsteknologin. Den hjälper att göra produktionsvolym och pris mer anpassat och precist, företag kan även kommunicera på ett mer strategiskt och fokuserat sätt. Konsumenterna har en större makt att påverka, eftersom det är allt enklare att jämföra priser och dela med sig åsikter om produkter eller tjänster. Denna information är lättare att få tag på, allt från filmrecensioner till ordböcker just tack vare internet.
Dock kan även företag påverka på ett allt effektivare och inflytelserikt sätt och därmed nå sin målgrupp. Detta tack vare nya försäljnings- och informationskanaler. Internet är även här en stor källa, och fungerar som en försäljningskanal samt reklamplats.
Boken var enligt min åsikt läsvärd och jag tycker alla som är intresserade av reklam borde åtminstone läsa de kapitel som tilltalar en.

//Marie


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti