Det var svårt att välja ut endast två företag med lyckad marknadsföring då det finns massvis med kampanjer samt så otroligt mycket reklam överallt. Dagligen ser vi tiotals reklamer i samband med tv,internet,på stan osv. Därför bestämde jag mig att välja ut två branscher som påverkar mig eller helt enkelt är intressanta av någon anledning. Sarina nämnde redan Nike och Apple, båda två lyckas även påverka mig med sin marknadsföring, särskilt Nike.
Det första företaget är det svenska modemärket Hennes & Mauritz. Deras kampanjer är alltid väldigt stora och på senaste tiden har de även börjat allt oftare med att göra samarbeten med olika designers. Eftersom jag själv gillar mode och kläder är det intressant att följa med H&M:s kampanjer. De har även på sistone samarbetat med en hel del designers som jag personligen gillar mycket, exempelvis Roberto Cavalli, Jimmy Choo, Anna dello Russo, Elin Kling, Lanvin etc. H&M brukar ha stora reklamer utanför deras varuhus som är svåra att missa, likaså deras reklamer på tv.
![]() |
Jimmy Choo for H&M |
Företag nr 2 jag valt att skriva om är Nokia. Trots långvariga motgångar satsar de fortfarande hårt på att bibehålla en stark position på marknaden. Förutom den europeiska marknaden har de även lyckats på den asiatiska marknaden rätt så bra med tanke på omständigheterna, och senaste målet har varit den amerikanska marknaden. Där har de haft en stor framgång på sistone eftersom de lyckats skapa avtal med de största operatörerna. Särskilt Windows phone kampanjen har synats flitigt både på tv och ute på stan. Man märker att de tydligt att de satsat på den kampanjen, och personligen anser jag att kampanjerna varit stilrena och lyckade. Telefonmodellerna är även personliga och annorlunda än de övriga modellerna på marknaden.
//Marie
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti